maandag 12 december 2011

Restaurant Arxiduna

We zijn er al een paar keer geweest en elke keer bevalt het goed vandaar dat ik er een stukje over schrijf. Restaurant Arxiduna zit, zoals de naam al doet vermoeden, in Archidona. Samen met nog een paar andere eet- en drinkgelegenheden zit het aan het Plaza Ochavada, het achtkantige plein in het centrum. Het is een bijzonder plein uit de 18de eeuw met prachtige barokke gebouwen eromheen die pas zijn gerenoveerd. Er worden hier regelmatig feesten gehouden. Het restaurant heeft een groot terras waar het op warme avonden heel gezellig vertoeven is. Maar ook nu in de winter is het de moeite waard om er heen te gaan want de binnenkant van het restaurant ziet er heel bijzonder uit. Er zijn verschillende binnenruimten die in de rotsen zijn uitgehouwen. Je eet dus in een grot en als je denkt dat dat nu koud en vochtig is dan heb je het helemaal mis. Er heerst daar een constante droge temperatuur van 18 graden, zowel in de zomer als in de winter.
De keuken zit achter de bar en is gewoon open dus je kunt op de vingers van de kok kijken. De menukaart is niet ontzettend uitgebreid maar er staan genoeg verschillende gerechten zowel vis als vlees. Er verschijnt eerst een schaaltje met olijven en een mandje met stokbrood. Daarna krijgen we een amuse. Het is een garnaal verstopt in een tuutje van filodeeg, heel lekker. Een voorgerecht kiezen is voor ons niet moeilijk, favoriet is inmiddels, na 5 bezoeken, de salade met kip, walnoten, rozijnen, geitenkaas en honing. We delen dit altijd saampjes want het is een behoorlijk grote portie. Als hoofdgerecht kiezen we een tonijnbiefstuk en een lomo de……. Heb eigenlijk geen idee wat ik bestel want het woord wat er achter staat zegt me helemaal niets. Ach, ik hou wel van verrassingen. Als mijn bord komt dat zie ik iets wat lijkt op biefstuk maar veel malser smaakt, het smelt als het ware op je tong. De rode, enigszins zoete saus, smaakt er uitstekend bij. Als we na afloop de menukaart weer krijgen om een dessert uit te zoeken krijg ik toevallig de Engelse versie. Gauw zoek ik mijn hoofdgerecht op want ik wil toch wel weten wat ik gegeten heb. En het is……hertenbiefstuk! Absoluut een aanrader. Dan is het tijd voor een toetje. De vorige keer heb ik een chocolade brownie genomen maar die viel nogal zwaar op de maag. Daarom kiezen we nu voor een New Yorkse cheesecake en die delen we, anders is het misschien weer te zwaar. O, wat een spijt. Deze hadden we helemaal niet moeten delen. Het ligt totaal niet zwaar op de maag, is juist heerlijk luchtig en de smaak is om het bord erbij af te likken. Deze dus vooral niet delen met elkaar! Bij de koffie krijgen we nog zelfgemaakte chocolade torentjes en na afloop ook nog een likeurtje van de zaak. Al met al een geslaagde avond. Jullie begrijpen wel dat we hier regelmatig naar toe zullen gaan. Helaas heeft dit restaurant nog geen internetsite maar wel een pagina op Facebook  
O ja, ze zijn alleen geopend van donderdag tot en met zondag.

1 opmerking: