zaterdag 24 december 2011

Kalkoen dag 2 en 3

De tweede dag kalkoen is uiteraard erg makkelijk, warm de kalkoen heel zachtjes op zodat hij niet te droog wordt en zoek iets lekkers om erbij te eten.
Ik heb gekozen voor cranberry compote in plaats van een jus en een aardappel/knolselderij (apio rape) stamppot.

Knolselderij zie je hier vaak alleen bij de betere supermarkt maar mijn groentemannetje op de markt in Alcaucín is zo aardig dat hij hem extra voor mij bestelt. Knolselder is uiteraard heerlijk in soep of bij mosselen, maar als stamppot in deze tijd helemaal geweldig. Ik bestel er meestal een aantal tegelijk, schil en snij ze in kleine blokjes en vervolgens de diepvries in.

Voor knolselderij stamppot gebruik je gelijke delen aardappelen en stukjes knolselder. Samen gaar koken en afmaken met boter, warme melk, beetje slagroom en een flinke hoeveelheid (verse) nootmuskaat.
De cranberry compote had ik makkelijk kant-en klaar gekocht bij de Engelse winkel in Puente Don Manuel.

Dag drie hebben wij eigenlijk niet zoveel kalkoen meer over, maar er zit toch nog wel wat goed vlees op het karkas en de pootjes. Daarom heb ik een kalkoen ragout gemaakt.
Ik heb het kookvocht en het fruit/kruiden bewaard van de ovenschaal en dit zachtjes verwarmd.  Daarna heel goed zeven en het kookvocht dat een heerlijk aroma heeft nogmaals verwarmen, voeg de overgebleven stukjes kalkoen toe. Doe er 250 ml kippenbouillon bij en voeg een royale scheut room toe. Zou het vocht iets te 'zurig' zijn, dan mag je een klein beetje suiker toevoegen. Vervolgens een portie champignons erbij, wat extra thijm en gedroogde rozemarijn erbij en laten pruttelen. Tenslotte de saus binden met een beetje allesbinder of maizena-papje.  Heerlijk met een pasteibakje of met rijst.

Fijne kerstdagen blog-lezers, geniet van al het lekkers!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten