maandag 12 september 2011

Aubergine&paprika soep

Soms kan 1 ingrediënt een hele maaltijd bepalen. Vandaag keken twee lichtelijk verschrompelde aubergines me aan en aangezien ik een behoorlijke hekel heb aan eten weggooien moest daar iets mee gebeuren. Komt daarbij dat ik een echte soep-liefhebber ben, vooral mijn eigen 'groentenprutjes' zoals mijn man ze altijd noemt. Maar dat klopt, gooi een boel groenten in een pan, bouillon en kruiden erbij, pureren maar en meestal smaakt het mij heel goed!

Vandaag moest ik hiervoor inspiratie opdoen op internet, uiteindelijk is het toch een beetje 'eigen' geworden omdat ik niet altijd recepten volg maar meer de inhoud van mijn koelkast/voorraadkast.



Ingrediënten (2personen):
1 grote aubergine of twee kleine aubergines
zout
1 rode paprika
1 ui
1 klein stukje verse gember (optioneel)
3 eetlepels olijfolie
1 teentje knoflook (geperst)
2 theelepels chilipoeder
600 ml groentebouillon (of kipbouillon als je dat lekker vindt)
2 theelepels verse tijm
2 theelepels geraspte geitenkaas
Extra: staafmixer

Gebruik 1/3 van de grote aubergine of een halve kleine aubergine en snij deze in kleine blokjes. Bestrooi met zout en laat een half uurtje intrekken.
Snij de paprika en de resterende aubergine in stukjes, snipper de ui. Rasp het stukje gember. Heb je geen gember in huis, geen nood want in het orginele recept werd dit ook niet gebruikt.
Haal de tijm van de steeltjes en rasp alvast de geitenkaas.


Verhit 1 theelepel olijfolie in een pan en bak hierin de stukjes paprika, ui, en aubergine. Verdeel de tijm en gember over dit mengsel en laat even meebakken. Pers de knoflook erboven uit en strooi de chilipoeder in de pan. Laat dit heel even zachtjes fruiten.  Vervolgens de bouillon erbij en laat dit ongeveer 8 minuten zachtjes koken.
Dep ondertussen de in stukjes gesneden aubergine droog met keukenpapier en doe de geitenkaas in een schaaltje. Verhit in een hapjespan of wok de overgebleven 2 eetlepels olijfolie. Pureer de soep met de staafmixer en bak de aubergine-blokjes snel bruin in de hete olijfolie.

Doe de soep in een kom en garneer met de stukjes aubergine en geitenkaas. Lekker met stokbrood erbij of simpel met meergranen pitas (Mercadona)









Geen opmerkingen:

Een reactie posten