maandag 15 augustus 2011

Spaanse stoofschotel

Uiteraard zijn salades en BBQ heerlijk met deze tropische temperaturen, maar soms heb ik dan na dagen van 'liflafjes' trek in een stevige pot, vandaar deze stoofschotel met Spaans tintje.
Erg makkelijk, gooi alles in een pan en twee uurtjes later heb je een heerlijke maaltijd.

Ingredienten:
- 700 gram ternera añoja of gewone runderpoulet
- 3 (rauwe) chorizoworstjes
- 400 gram geschilde aardappelen
- 4 wortels in dikke plakken
- 1 aubergine in dikke plakken
- 3 grote tomaten in partjes
- 1 rode of groene paprika in grove stukken
- 8 teentjes knoflook gepeld en gekneusd
- 2 uien in dikke plakken
- (verse) takjes tijm en rozemarijn
- halve liter runderbouillon
- halve liter rode wijn (goedkoop)
- olijfolie
- peper en zout


Snij de ternera añoja (kalf van een jaar oud) in blokjes of gebruik runderpoulet als je geen ternera añoja kunt krijgen en kruid met peper en zout. Verhit de olie in een goede stoof- of braadpan en braad het vlees goed aan. Voeg daarna de chorizo-worstjes toe en laat even braden. Daarna uien, knoflook, tijm en rozemarijn toevoegen, laat dat een paar minuten fruiten en voeg vervolgens de groentes toe. Ook dit even laten fruiten totdat alles mooi op temperatuur is en daarna voeg de halve liter warme bouillon (van blokjes) en de rode wijn toe. Als je aardappelen heel erg groot zijn halveer ze dan maar medium aardappels mag je zo in de pan doen boven op de vloeistof.
Laat op laag vuur lekker pruttelen en geniet van alle aroma's. Voor het serveren vis je de takjes rozemarijn en tijm eruit, snij de chorizo in stukjes en doe deze terug bij de schotel, serveer de stoofschotel op een mooie schaal. Lekker met (stok)brood en eventueel een frisse salade erbij.








Op bovenstaande foto geen chorizo maar Cumberland worstjes gebruikt, maar met chorizo is het resultaat veel lekkerder!



2 opmerkingen:

  1. Super.
    Daar ga ik me overmorgen eens mee bezig houden.
    Wij hebben geen kleine chorizo worstjes hier. Mag het zo'n groot ding zijn en dat ik daar dan wat plakjes van snij of verpest ik de boel dan?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Anne, dat lijkt me geen probleem, ik zou de chorizo wel in zijn geheel meebakken en dan later pas snijden. Alvast smakelijk!

    BeantwoordenVerwijderen