woensdag 3 augustus 2011

Dorado al horno

Toen ik net in Spanje woonde keek ik vol ontzag naar die enorme (hele) vissen die je aan liggen te kijken in de koeling. Maar zo lastig is het niet, als je de verkopers vraagt wat je ermee moet doen zeggen ze meestal: poco de sal, poco limón, nada más!
Het is waar, als de vis zo vers is heeft hij (of zij?) niet veel nodig.


Bovenstaande vis is de dorado (zeebrasem). Ik laat ze in de winkel altijd al schoonmaken, wel zo makkelijk.
Thuis nog een keer goed afspoelen en droogdeppen.

Dorado met aardappelen en paprika uit de oven


Voor twee personen:
- twee dorado's
- ca. 450 gram aardappelen
- 1 grote rode paprika
- 1 grote ui
- ca. 200 ml droge witte wijn
- peper en zout
- citroen, in 8 partjes
- olijfolie

Schil en snij de aardappelen in dunne plakjes. Ik kook de aardappeltjes 1 minuut voor in water met een beetje zout, dit hoeft niet persé maar ik vind het zelf lekker als aardappelen heel goed gaar zijn.
Verwarm de oven voor op 180 graden
Snij de uien in ringen en de paprika in reepjes.
Verhit olijfolie in een koekenpan (niet te heet) en bak daarin de uien en paprika tot ze een beetje glazig worden en voeg de aardappelschijfjes toe, voeg flink wat peper en zout toe en bak dit ca. 5 minuten. De aardappelen hoeven niet gaar te worden, dat gebeurt later wel in de oven.
Neem een ovenschaal en schep het aardappel/ui/paprika mengsel hierin.

Bestrooi de dorado aan de binnenkant met zout en leg de vis bovenop het mengsel en voeg nog een beetje zout toe op de bovenkant.
Verdeel de wijn over de hele schaal. Leg de helft van de citroenpartjes aan de rand van schaal, de andere helft van de citroenpartjes zet ik op tafel als iemand het lekker vindt er nog wat extra citroen op te doen, en schuif de schaal in de oven.

Afhankelijk van de grootte van de vis is dit binnen 40/45 minuten klaar.
Tussentijds kun je eenmaal met een lepel nog iets van de wijn opscheppen en over de vis gieten maar als je dat vergeet is het ook geen probleem!

2 opmerkingen:

  1. Bij dit recept loopt het water me nu al in de mond, ik ga het zeker proberen.

    Normaal doe ik de dorade van binnen in smeren met een mengsel van: olijfolie / zout / peper / knoflook / limoen en voor de dorade op de grill of BBQ gaat de buitenkant bestrooien met royaal grof zeezout.

    Groet Ineke Koenen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor de tip Ineke, ga ik zeker proberen!

    BeantwoordenVerwijderen