donderdag 28 juli 2011

Uientaart met tomaten

Dit is een simpele maar o zo lekkere taart waar je met 4 personen van kan eten als je het met de lunch serveert. Als hoofdmaaltijd is die voor 2 personen.

Voor het deeg:
200 gr bloem
100 gr boter
een beetje zout
3 eetlepels koud water

Voor de vulling:
1 kg uien
250 gr kerstomaatjes
50 gr ansjovis
een paar zwarte olijven
olijfolie
zout en peper

Meng de gezeefde bloem met een beetje zout met de boter tot een kruimelige massa. Het water erbij en goed kneden. Maak er een bal van en laat die 30 minuten rusten in de koelkast. Het deeg dun uitrollen en een ingevette bakblik of taartvorm ermee bekleden. Bak 10 minuten blind (met steunvulling) in een voorverwarmde oven op 180 graden, daarna zonder steunvulling nog 5 minuten bakken.

Maak ondertussen de vulling: schil de uien en snijd het in hele dunne ringen. Bak dit langzaam in een beetje olijfolie. Schep de uien op het deeg en leg er de ansjovis, tomaten en olijven op. Naar smaak wat zout en peper erover strooien. Bak de taart circa 20 minuten op 180 graden.

Wil je nog sneller klaar zijn dan kan je in plaats van zelf deeg maken al kant en klare deeg kopen bijvoorbeeld bladerdeeg of hartige taart deeg. In plaats van kerstomaatjes kunnen natuurlijk ook andere soorten tomaten gebruikt worden. Ik heb romatomaatjes gebruikt omdat ik daarvan kilo´s in mijn moestuin heb. Op de foto kun je ook zien dat ik veel meer dan 250 gram heb gebruikt want die tomaatjes van mij moeten wel een keer op.

2 opmerkingen:

  1. Dames, dames, wat een mooie en lekkere blog hebben jullie hiervan gemaakt. Wat ziet het er allemaal lekker uit. Ik ga zeker alle recepten eens proberen. Als het mag plaats ik graag jullie link op ons blog? Ga zo door en veel succes. Frank & Betty www.casalasolivas.com

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tuurlik is dat prima F&B! Groetjes uit Canillas!

    BeantwoordenVerwijderen